En stad som sjuder av liv har aldrig varit viktigare. Där möten, känslor och nya

bekantskaper sker, och gator och torg rymmer både butiker och strosande

människor. Att invånarna och besökarna spelar roll för stadskärnans framtid – det

är precis det 52 städer runt om i landet vill lyfta i årets upplysningskampanj “Ingen

puls utan din”. Antalet deltagande städer är nytt rekord för kampanjen.

”Ingen puls utan din” är en nationell upplysningskampanj som belyser vikten av människors

närvaro i stadskärnan. Startskottet till idén kom från Malmö Citysamverkans medlem Marie

Strinnholm, som äger och driver butiken Popolino i Malmö. Bakom kampanjen står

organisationen Svenska Stadskärnor som, tillsammans med sina medlemmar, arbetar för att

öka medvetenheten om stadskärnans betydelse som tillväxtgenerator i samhället.

Kampanjen, som nu är inne på sitt tredje år, har i år rekordmånga medverkande städer – hela

52 stycken, vilket visar på hur viktig frågan om ett levande lokalsamhälle är.

– Att så många städer sluter upp för den här frågan är kraftfullt. Tillsammans kan vi

skapa ett gemensamt fokus på en fråga som är viktig i alla städer i hela landet, säger

Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor.

Ingen stad utan dig

I år ligger fokus på vardagens alla superhjältar – människorna som gör staden eller orten till

en plats full av liv. För en dag i staden, stor som liten, fylls av möten. Med vänner, okända och

blivande bekantskaper. Resultatet blir en visuellt tilltalande och digital kampanj som sätter

strålkastarna på vardagens alla möten och riktar ett tack till invånarna. Kampanjen har tagits

fram i samarbete med digitalbyrån We dig it i Örebro och kommer att lokalanpassas efter

varje deltagande ort.

Konsumenternas val påverkar

Syftet med upplysningskampanjen är att hylla och tacka invånarna. Men samtidigt peppa och

få alla att fundera över vad ens egen närvaro i stadskärnan betyder.

– Bakom varje verksamhet finns det alltid någon som brinner för sitt jobb och mötet med

dig. Det här är något som vi tror ofta tas för givet, att en ort automatiskt är en plats full av liv.

Men utan människor och engagemang finns det heller ingen stadskärna, säger Johan

Jönsson centrumutvecklare HessleCity

Att handla lokalt, vistas i centrum och välja nära i stället för långt bort kan bidra mer än vad

man kan tro.

– Att handla lokalt är att handla hållbart, som alla kan vara med och påverka i olika grad.

Och de positiva effekterna är många. För vad sägs om fler arbeten, ökade skatteintäkter,

större trygghet och en fortsatt levande atmosfär? Det finns alla skäl i världen att älska och

fortsätta besöka din stadskärna, fortsätter Johan Jönsson

Ingen Puls Utan din 2023 är tredje upplagan av ett nationellt initiativ för att belysa vikten av

levande stadskärnor. 52 städer runt om i Sverige står bakom uppropet.

Läs mer på svenskastadskarnor.se/ingen-puls-utan-din

Fotograf, bifogade bilder: Daniel Steinberg

För frågor och mer information, kontakta:

Johan Jönsson

Centrumutvecklare HessleCity Hässleholm

0733 60 00 90

johan@hesslecity.com


Medverkande städer

Boden, Bollnäs, Borås, Eskilstuna, Falun, Gällivare, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Hudiksvall, Hässleholm, Höganäs, Kalmar, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Kristinehamn, Kävlinge, Linköping, Ljusdal, Luleå, Malmö, Norrköping, Nyköping, Nynäshamn, Nässjö, Olofström, Oskarshamn, Ronneby, Sala, Sandviken, Skellefteå, Sundsvall, Söderhamn, Södertälje, Sölvesborg, Tranås, Trelleborg, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Vänersborg, Vännäs, Västervik, Västerås, Ystad, Ängelholm, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund.

Pin It on Pinterest

Share This