En stad som sjuder av liv har aldrig varit viktigare. Där möten, känslor och nya
bekantskaper sker, och gator och torg rymmer både butiker och strosande
människor. Att invånarna och besökarna spelar roll för stadskärnans framtid – det
är precis det 52 städer runt om i landet vill lyfta i årets upplysningskampanj “Ingen
puls utan din”. Antalet deltagande städer är nytt rekord för kampanjen.
”Ingen puls utan din” är en nationell upplysningskampanj som belyser vikten av människors
närvaro i stadskärnan. Startskottet till idén kom från Malmö Citysamverkans medlem Marie
Strinnholm, som äger och driver butiken Popolino i Malmö. Bakom kampanjen står
organisationen Svenska Stadskärnor som, tillsammans med sina medlemmar, arbetar för att
öka medvetenheten om stadskärnans betydelse som tillväxtgenerator i samhället.
Kampanjen, som nu är inne på sitt tredje år, har i år rekordmånga medverkande städer – hela
52 stycken, vilket visar på hur viktig frågan om ett levande lokalsamhälle är.
– Att så många städer sluter upp för den här frågan är kraftfullt. Tillsammans kan vi
skapa ett gemensamt fokus på en fråga som är viktig i alla städer i hela landet, säger
Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor.
Ingen stad utan dig
I år ligger fokus på vardagens alla superhjältar – människorna som gör staden eller orten till
en plats full av liv. För en dag i staden, stor som liten, fylls av möten. Med vänner, okända och
blivande bekantskaper. Resultatet blir en visuellt tilltalande och digital kampanj som sätter
strålkastarna på vardagens alla möten och riktar ett tack till invånarna. Kampanjen har tagits
fram i samarbete med digitalbyrån We dig it i Örebro och kommer att lokalanpassas efter
varje deltagande ort.
Konsumenternas val påverkar
Syftet med upplysningskampanjen är att hylla och tacka invånarna. Men samtidigt peppa och
få alla att fundera över vad ens egen närvaro i stadskärnan betyder.
– Bakom varje verksamhet finns det alltid någon som brinner för sitt jobb och mötet med
dig. Det här är något som vi tror ofta tas för givet, att en ort automatiskt är en plats full av liv.
Men utan människor och engagemang finns det heller ingen stadskärna, säger Johan
Jönsson centrumutvecklare HessleCity
Att handla lokalt, vistas i centrum och välja nära i stället för långt bort kan bidra mer än vad
man kan tro.
– Att handla lokalt är att handla hållbart, som alla kan vara med och påverka i olika grad.
Och de positiva effekterna är många. För vad sägs om fler arbeten, ökade skatteintäkter,
större trygghet och en fortsatt levande atmosfär? Det finns alla skäl i världen att älska och
fortsätta besöka din stadskärna, fortsätter Johan Jönsson
Ingen Puls Utan din 2023 är tredje upplagan av ett nationellt initiativ för att belysa vikten av
levande stadskärnor. 52 städer runt om i Sverige står bakom uppropet.
Läs mer på svenskastadskarnor.se/ingen-puls-utan-din
Fotograf, bifogade bilder: Daniel Steinberg
För frågor och mer information, kontakta:
Johan Jönsson
Centrumutvecklare HessleCity Hässleholm
0733 60 00 90
johan@hesslecity.com
Medverkande städer
Boden, Bollnäs, Borås, Eskilstuna, Falun, Gällivare, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Hudiksvall, Hässleholm, Höganäs, Kalmar, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Kristinehamn, Kävlinge, Linköping, Ljusdal, Luleå, Malmö, Norrköping, Nyköping, Nynäshamn, Nässjö, Olofström, Oskarshamn, Ronneby, Sala, Sandviken, Skellefteå, Sundsvall, Söderhamn, Södertälje, Sölvesborg, Tranås, Trelleborg, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Vänersborg, Vännäs, Västervik, Västerås, Ystad, Ängelholm, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund.